بلوچ گلزمین ءِ جارچین

 

 وش آتکے

|

 Download Balochi Font and view Balochi text uniquely 

| گوانک ٹیوب | لبزانک | نبشتانک | سرتاک

|

  Posted 13/01/2010

 

دو دوست در حکایتی

در حکایتی از ادبیات عامیانہ بلوچی گویند ، دو دوست حراف در جایی نشستہ  با ھم  از اختراعات و اکتشافات ساختگی خویش سخن گفتہ و از دروغپردازی یکدیگر لذت می بردند ۔ دوست اول فرمود : ' چندی پیش من  قصد  شکار بہ کوہ زدم ، ناگھان صیدی را دیدم – شاید کلہ ات از باورش عاجز باشد -  کہ دوتا پای عقبش بر قلہ بگابند ، دو پای جلو بر قلہ نیلگ و در حال چریدن علفھای سرسبز دامنہ کوھھای بشکرد بود' ۔

دومی در جوابش گفت ، از نظارہ آن بدون شک لذت بردہ اید و ادامہ داد : ' من یکبار  در دشتی وسیع  در سفر بودم؛ دیدم مسگرانی مشغول ساختن دیگی بودند۔ در داخل این دیگ بیش از شصت کارگر کار می کردند و ھیچ کدام صدای چکش دیگران را نمی شنید' ۔

دوست اولی بھت زدہ و با ناباوری بہ دوستش نگاہ می کرد۔ دوست دومی ادامہ داد ، در اصل چنین دیگی را برای پختن صید شما می ساختند ۔

باری، پس از اعلام سیاست استقلال طلبی "جنبش ملی بلوچستان" (زرمبش) ، مثل اینکہ آتشی ھمہ گیر  کشتزار فکری این دو دوست ( آقایان عزیز بلوچ و رحیم بلوچستانی ) را فرا گرفت  و بیدرنگ مشغول پخت و پز  صید دوست اولی در دیگ دوست دومی شدند ۔

آقای عزیز بلوچ(مبارکی) این سیاست را صید احساسات دانستہ و دوست ھمفکرش رحیم بلوچستانی در تقلای بخار نمودن آن در دیگ اذھان خود و ھمپالکیھایش می باشد ۔ شاید غافل از این کہ ، چنین سیاستی احساسات ملت بلوچ می باشد کہ مانند تفتان با نیرنگ و تئوریھای "تودہ"ای و "اقلیتی" خاموش نخواھد گردید۔

اما،

آقای رحیم بلوچستانی صید عظیم الجثہ تری  را-  از آن کہ ذکرش آمد-  در ذھن خویش ساختہ و پرداختہ است و در انتظار آقای عزیز مبارکی می باشد کہ دیگی برایش تھیہ نماید ۔ این صید  رحیم بلوچستانی- کہ  در یکی از مقالات خویش ذکر نمودہ است- رخت بر بستن جمھوری از برنامہ "زرمبش" در سہ سال پیش می باشد ۔

در سایت "زرمبش" ھر دو برنامہ – کہ رحیم بلوچستانی از آنھا نام بردہ- وجود دارند ۔ ولی من در برنامہ خودمختاری مصوبہ کنگرہ 1371 چنین بندی را نتوانستم پیدا کنم(اگر مسئولان و اعضا و یا کسان دیگری نسخہ چاپ شدہ دارند، برای رحیم بلوچستانی ارسال دارند تا حد اقل در آیندہ محطاط تر باشند) ۔ لابد آنرا در دیگ خودشان بخار نمودہ اند و ابائی از دروغپردازی، ھذیانگوئی و سفسطہ بر علیہ جنبش استقلال طلبی بلوچستان ندارند۔

 

کلندر واشی –  13ژانویہ 2010